Amsterdam, Watergraafsmeer KVK 75496976
info@kinderpraktijkaanzet.nl

eigen emoties (zelfkennis)

(online) workshops & trainingen voor ouders & professionals

Zie jij jouw kind vaak (overdreven) gestrest, gekwetst, dramatisch reageren? Of helemaal overspoeld worden door emoties? Alsof jouw kind ineens jaren jonger is dan de daadwerkelijke leeftijd?

En lukt het jou en jouw gezin dan nog om daarop compassievol te reageren? En om relaxt te blijven? Gun jij jouw kind dan weer verbinding met zichzelf, met jou en jullie gezin?

Praktijk aan Zet gunt kinderen (met hun ouders) de liefdevolle steun en verbinding te voelen, waarop zij recht hebben! Daarom helpt Praktijk aan Zet ouders en andere volwassenen met tools en tips hoe zij moeitelozer op elke emotie van kinderen kunnen afstemmen om dan bewust met kalmte en warmte op elk unieke kind te kunnen reageren.

Kinderen die een trauma of pijnlijke ervaring hebben meegemaakt of om een andere reden ergens heel erg van geschrokken of onder de indruk zijn (of waren), kunnen moeite hebben om vertrouwen èn een gezond wantrouwen te ontwikkelen naar de wereld. Zij kunnen het dan lastig vinden om liefde, troost en hulp te accepteren van anderen. Het kan er zelfs toe leiden dat deze kinderen zich onthecht en eenzaam gaan voelen. Ook kunnen zij zich (op latere leeftijd) niet gezien of gehoord en geïsoleerd voelen. Maar ook ouders kunnen zich in zulke situaties behoorlijk eenzaam voelen!

Pijnlijke emoties zijn helaas niet te vermijden of te onderdrukken, die horen bij het leven en zullen blijven komen. Omdat opgroeiende kinderen hun emoties nog niet kennen of niet begrijpen en steun niet altijd direct voorhanden is, weten zij zich vaak geen raad met pijnlijke of ongemakkelijke emoties. Zij zien dan meestal geen andere weg dan bijvoorbeeld te vluchten in afleiding, zich terug te trekken in zichzelf, de pijnlijke situatie of het mogelijke verlies te vermijden of zich emotioneel uit te leven op iets of iemand in hun omgeving.

Kinderen willen daarom geleerd krijgen hoe zij hulp kunnen vragen en hoe zij pijn en emoties met liefdevolle hulp kunnen doorstaan (zodat deze vóór hun gaan werken). In de praktijk blijkt namelijk dat kinderen die de voorspelbaarheden (en wetmatigheden) van emoties leren en zich zo op hun eigen emoties leren af te stemmen, steeds beter worden in het omgaan met stress, verwerken van emotionele ervaringen en het herstellen van schrik en pijn. Zij krijgen dan langzaam maar zeker steeds meer inzicht in en kennis over hun eigen unieke temperament. Zo worden kinderen emotioneel intelligent. Want emoties geven hele handige informatie over wie zij zijn, over hun unieke voorkeuren en gevoeligheden. En zo ontstaat zelfkennis.

Hoe zit dat eigenlijk met die emotie-golven? Ieder van ons heeft als het ware een zwembad met honderden verschillende plonzende emoties. En die plonzende emoties maken golven, die zich de hele dag door ons zwembad heen bewegen. Er kunnen op een dag veel verschillende emoties voorbij komen. Elke dag weer opnieuw.

Emoties zijn in feite geladen bewegende energiedeeltjes; om te ontladen willen ze alleen door ons heen golven. Als we die golvende emoties durven te ervaren, dan verdwijnt de lading vanzelf en behouden we onze energie.

Kinderen hebben van hun ouder(s) heel veel voorspelbare geruststelling nodig (op het moment dat zo’n emotie door hen heen beweegt). Zodat zij de plons en de daarop volgende golf voortaan steeds beter durven te laten komen en weten dat zij rustig kunnen blijven ademen, ook als het water hard golft.

Wist je trouwens dat als je daar een beetje handig in wordt, een ’emotiegolf’ maar maximaal 1,5 minuut duurt? Hoe voorspelbaar geruststellend is dat!