Amsterdam, Watergraafsmeer KVK 75496976
info@kinderpraktijkaanzet.nl

Integratief aan zet!

coaching & counseling & therapie & training

Is jouw kind (even) uit balans?

In mijn praktijk zie ik veel kinderen tussen 4 en 13 jaar oud. Ik heb ervaren dat als kinderen van die leeftijd sociaal, fysiek, mentaal of emotioneel vastlopen, zij dan last kunnen hebben van ingewikkelde en nare gevoelens zoals vreugdeloos, hulpeloos, levenloos, hopeloos, radeloos, liefdeloos, machteloos, moedeloos of waardeloos.

Oef, verbeeld je eens dat jij je als kind zo zou voelen! Als jij je dit kunt voorstellen, wordt het waarschijnlijk ineens ook begrijpelijk dat een kind met een dergelijk gevoel net zo lang ‘raar’ gaat doen of ‘onhandig’ gaat communiceren totdat het wordt opgemerkt. Zodat dit kind met het ingewikkelde gevoel geholpen wordt en steun krijgt. 

In mijn praktijk worden alle gevoelens, gedachten en gedragingen welkom geheten. Dan kunnen ook de – vaak nog onder het oppervlak verstopt zittende – meest prangende gevoelens tevoorschijn komen en worden opgelost. Ik begeleid kinderen – naar gelang hun eigen behoefte – met spel, beweging, creativiteit, tot verbeelding sprekende verhalen, gesprekjes, ervaringen uitspelen, ontdekkingstochten, ontspanning, avontuur èn met veel humor en plezier.

Kinderen kiezen zelf hun materialen. Dat geeft mij (ook) zinvolle informatie over de sterke kanten, de leerstrategie en het verandervermogen van een kind: Met zwaarden kan een kind zich verdedigen, met een walkie talkie kan het contact maken met een weggestopt deel in zichzelf, met een kroon op kan het ineens woorden vinden voor een gevoel, met knuffels of playmobil kan het een pijnlijke situatie uitbeelden enzovoorts.

Ik weet daarbij zo nodig (op maat) gebruik te maken van effectief bewezen technieken en interventies uit de gangbare therapiestromen (zoals cognitieve gedragstherapie, systeemtherapie, psychodynamische therapie, Acceptance & Commitment Therapy, speltherapie, hypnotherapie), van NLP en van mindfullness-technieken. En dat alles op een integratieve wijze!

Vanuit de integratieve visie bestaat elk kind uit delen die in onderling samenhang bekeken willen worden en in balans willen komen.

Dat betekent dat ik uitga van de visie dat een kind (zoals ieder mens) uit allerlei delen bestaat, die allemaal met elkaar samenhangen en met elkaar in evenwicht willen zijn. Als dat evenwicht er (even) niet is, weet een kind (bewust of onbewust) uitstekend zelf wat het opgelost wil hebben en wat het daarvoor nodig heeft.

Elk kind heeft een unieke ingang, die dan eerst nog gevonden wil worden. Die ingang vind ik, door telkens opnieuw met volle aandacht, verwondering, kalmte en warmte naar elk kind te kijken en te luisteren. Op die manier kan een kind, onder mijn deskundige begeleiding, de kortste route nemen naar zijn of haar zelfgekozen doel.

Als eenmaal duidelijk is wat er in de specifieke binnenwereld of buitenwereld van een kind nodig is, help ik ze dat te integreren. Dat kan een vaardigheid zijn (zoals slim reageren op een pestkop of goed ruziemaken) of kennis (bijvoorbeeld over hoe angst werkt) of inzicht (over zichzelf of over anderen). Zo komen kinderen weer in evenwicht met zichzelf en de wereld om hen heen.

Elk kind wil op de volgende gebieden in balans zijn:

1 zorg & zelfbeheersing lees meer>>

2 emoties & zelfherstel lees meer>>

3 verstand & zelfredzaamheid lees meer>>

4 liefde & zelfvertrouwen lees meer>>

5 zintuigen & zelfkennis lees meer>>

6 intuïtie & zelfrespect lees meer>>

7 eigenwaarde & zelfacceptatie lees meer>>

Wat lees jij af aan het gedrag of de uitingen van jouw kind? En wat heeft jouw kind in dat geval nodig van jou?

Speciaal voor kinderen en hun ouders heb ik posters gemaakt met daarop een eenvoudige plattegrond van de zeven gebieden waarin kinderen kunnen vastlopen en hun ouders ze kunnen helpen. De posters zijn hier te bestellen.