Amsterdam, Watergraafsmeer KVK 75496976
info@kinderpraktijkaanzet.nl

Wie is Praktijk aan Zet?

(online) workshops & trainingen voor ouders & professionals

Thérèse Zijlmans, trainer en eigenaar van Praktijk aan Zet

Nieuwgierig naar mijn route?

Al in de tijd dat ik, nu weer enkele jaren geleden, als jurist werkzaam was in het familierecht, ervaarde ik met regelmaat dat ouders en kinderen heel divers kunnen reageren op ingrijpende gebeurtenissen in hun leven. Waarom dat logisch is, leerde ik later.

Ik heb ruim 20 jaar met veel plezier als jurist gewerkt en ik draag de rechtspraak nog altijd een warm hart toe. Ik leerde daar ook dat het juridische proces voor ouders en kinderen niet altijd een oplossing biedt, zeker niet in situaties waar de behoefte aan grip op het leven groot is, zoals in een familiegeschil of een kinderbeschermingszaak. Kinderen in nood tonen vaak (op het eerste gezicht) onbegrijpelijke gedragingen en uitingen. Zij kunnen behoorlijk veel last hebben van onhandige gedachten of ongewenste gevoelens. 

Vaak bleken dan ook de volwassenen om hen heen wankel of klem te staan. Hoe lukt het zo’n volwassene om in zo’n situatie nog eigen regie te hebben en te houden? Meestal bleken die volwassenen (eerst) zelf behoefte te hebben aan (professionele) ondersteuning en begeleiding in het ontwikkelen van meer grip, keuzevrijheid, stevigheid en (emotionele) stabiliteit. Maar hoe dan?

Ik besloot het roer om te gooien en ging weer studeren: een studie Integratieve Kindertherapie bij de Nederlandse Academie voor Psychotherapie. Ik volgde een opleiding Psychosociale en Medische basiskennis, een intensieve training emotie-coaching, een opleiding in Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) en diverse andere cursussen en workshops op het gebied van professionele en persoonlijke ontwikkeling. 

Aanvankelijk ben ik vanuit mijn Praktijk aan Zet kinderen en ouders gaan begeleiden met coaching en therapie. Daarnaast ging ik – als masterclassdocent bij de Stichting Discussiëren Kun Je Leren – trainingen geven aan klassen op basisscholen. Door die waardevolle ervaringen uit de praktijk te combineren met de diversiteit aan kennis die ik in alle (wetenschappelijke) hoeken en boeken vond, ontdekte ik mijn kracht:

Met veel humor en lichtheid naar begrijpelijk Nederlands vertalen wat kinderen met hun (ogenschijnlijk) onbegrijpelijke gedragingen en uitingen aan volwassenen willen vertellen.”

En ik ontdekte mijn missie:

“Ouders (en bij kinderen betrokken professionals) in hun kracht zetten door ze (zelf)inzicht en (zelf)kennis te bieden in wat zij éérst zelf nodig hebben, zodat zij optimaal in staat zijn hun kinderen te gidsen, steunen, stimuleren en uitdagen om een expert-van-zichzelf te worden”.

In 2021 heb ik de basisplattegrond van een kind ontwikkeld. Ik heb zeven ((bio)logisch verklaarde) ‘bestanddelen’ van kinderen in kaart gebracht, die universeel essentieel zijn voor de sociale, emotionele en mentale ontwikkeling van kinderen. Dit model heb ik uitgewerkt in trainingen, bedoeld voor iedereen die eerst zichzelf (en dan een kind) optimaal wil gidsen, steunen, stimuleren en uitdagen om een expert-van-zichzelf te worden. Daarnaast werk ik het model uit in een boek. Dit boek verwacht ik in 2023 te kunnen uitbrengen. Ik besloot te stoppen met de individuele begeleiding van kinderen om me volledig te kunnen toeleggen op het ontwikkelen van nieuwe kennis en trainingen. Inmiddels geef ik (tussen het schrijven door) lessen aan ouders en professionals en bied ik individuele coaching aan ouders. Daarnaast werk ik nog als docent op de Hogeschool van Amsterdam, waar ik jonge volwassenen mag begeleiden richting meer (zelf)kennis en (zelf)bewustzijn, zodat zij zich niet alleen een expert kunnen gaan noemen in de sociaal juridische dienstverlening, maar vooral in het expert-zijn-van-zichzelf.

Kinderen leren mij de kunst van nieuwsgierig zijn!

De inmiddels door mij opgedane kennis en expertise, over hoe kinderen universeel ‘werken’, wil heel graag de wereld in. Simpelweg omdat het zal bijdragen aan meer zelfkennis, zelfinzicht en zelfbewustzijn. En hoe meer wij, als volwassen sleutelfiguren van kinderen, onze (zelf)kennis, ons (zelf)inzicht en ons (zelf)bewustzijn weten te vergroten, des te meer wij ook zullen betekenen voor onze kinderen. Onze kinderen vormen de toekomst; wij kunnen ze helpen naar een zo zonnig mogelijke!