Amsterdam, Watergraafsmeer KVK 75496976
info@kinderpraktijkaanzet.nl

eigen opvattingen (zelfvertrouwen)

(online) workshops & trainingen voor ouders & professionals

Hoe stevig, weerbaar en assertief is jouw kind? Wil jouw kind volop ontdekken? Of heeft jouw kind zich vastgezet in angstige, nare, of sombere overtuigingen?

Misschien heeft jouw kind last van andere dwangmatige gedachten of van niet te stoppen gedachtestromen die jouw kind belemmeren vooruit te komen? Zou jij jouw kind daarin meer grip en overzicht gunnen?

Kinderen (maar ook hun ouders) willen graag een helder denkend hoofd, waarin hun gedachten netjes geordend zijn. In de praktijk blijkt namelijk dat kinderen die weten hoe zij hun hoofd koel kunnen houden meer zelfvertrouwen hebben.

Soms kunnen kinderen vast gaan zitten in hun gedachten, omdat zij bijvoorbeeld een nare of paniekgedachte niet uit hun hoofd krijgen (vaak omdat zij denken dat dat niet kan of niet mag). Of zij houden koppig vast aan een gedachte die niet tot zijn of haar wezenlijke geluk gaat leiden (maar daar denkt jouw kind vast heel anders over ;-)). Of zij hebben – hoe graag zij dat ook willen – telkens geen controle over hun eigen gedachtestroom. Kunnen niet stoppen met piekeren.

Deze kinderen kunnen dan behoorlijk klem komen te zitten of zich zwak gaan voelen. Zij kunnen dan in de weerstand gaan of veel stress gaan voelen. Sommige kinderen gaan er slecht van slapen of presteren daarom minder goed op school. Het kan er zelf toe leiden dat zij zich hulpeloos gaan voelen! Dat geldt trouwens zowel voor kinderen als voor hun ouders.

Praktijk aan Zet leert ouders en andere volwassenen hoe zij kinderen kunnen helpen hun gedachten weer te ordenen en hoe zij hun aller-onhandigste en aller-pijnlijkste overtuigingen kunnen trotseren!

Hoe zit dat eigenlijk met die gedachtestromen? Een ieder van ons heeft als het ware een lopende band met tienduizenden recycle-bare gedachten. Die lopende band van ons gaat continue door met produceren. Van gedachten krijgen we elke dag een nieuwe hoeveelheid.

Het liefst zouden we graag onze gedachten de baas blijven. We willen immers niet dat niet-helpende (of zelfs destructieve) opvattingen ons leven gaan bepalen. Maar helaas zullen gedachten er gewoon altijd zijn, elke dag opnieuw, of we nu willen of niet. Daarom hebben we structuur nodig voor onze gedachtestromen. Zodat we al onze recyclebare opvattingen kunnen ordenen.

Bakje in: opvattingen die interessant of handig zijn of belangrijk zijn voor onze veiligheid en gezondheid

Bakje uit: opvattingen die voor ons niet (meer) waar, waardevol of helpend zijn

Kinderen hebben van hun ouders (en het liefst daarnaast nog van zoveel mogelijk andere koel-hoofdige volwassenen) grip en structuur nodig (enkel helpende informatie!), die passend is bij wie zij zijn. Ze willen dat ouders hen beschermen tegen te veel informatievoorziening van buitenaf. Zodat kinderen zich steeds in staat weten die informatie te stroomlijnen en te ordenen, en zij er niet door overspoeld raken. Tot slot willen kinderen door ouders óók bemoedigd en aangemoedigd worden met helpende, constructieve opvattingen, zodat zij genoeg moed voelen om nieuwe uitdagingen aan te gaan, wanneer zij daar zelf de noodzaak toe zien.